zondag 23 oktober 2011

de hand

Het is toch prettig dat iedere zondagochtend om 9 uur een groot aantal mannen aanwezig is. In de wetenschap dat anderen aanwezig zullen zijn helpen we elkaar over het dode punt, dat de bedrand heet, heen.
Vandaag hielp ook de zon een handje. 't Was fris maar stralend weer, aan deze kant van de aardbol, Ed. Zestien mannen voerden een kringevaluatie over het huwelijk van Bert. Die pakte positief uit. Naar de andere kant (hoe hadden wij ons gedragen) was de evaluatie ook goed. Bert kon geen namen noemen van mannen die zich misdragen hadden en ook als groep was het goed geweest. We waren weer eens lief voor elkaar. De ene hand wast de andere. Ik concludeer: we mogen nog eens komen.
Mijn rol bij het inlopen en oprekken lijkt steeds meer op die van Jan Wouters. Trainer valt weg en hij neemt het wel over. Voor z'n neus hangt de worst om het blijvend over te nemen, dus hij doet z'n stinkende best. Maar na een half jaar blijkt hij toch weer niet de man op de juiste plaats. Zo ver zal het mij niet vergaan, want hockeyers hebben een grote mond maar zijn altijd bereid elkaar te helpen. De ene hand wast de andere. En er is natuurlijk ook niet iemand anders die het wil doen. Ik concludeer: ik mag blijven.
Het partijtje oranje tegen blauw begon met een voorsprong voor blauw vanwege het kwalitatieve overwicht. Maar oranje wist door veel geluk de winst naar zich toe te trekken. Waar blauw het doel nauwelijks bereikte raakte oranje steeds de paal. Iets waar oranje kennelijk standaard rekening mee leek te houden. Piet had daardoor de assist voor de winnende geleverd. En hij maakte er, na een kennelijk bewust schot op de paal van Henk, ook zo een af. Ik concludeer: "de domste boer'n heb't de dikste eer'pel".
Maar oranje had niet alleen geluk maar ook de onbenulligheid aan zijn zijde. Met een welgeplaatste bal op de hand schakelde Henk Roel uit. Maar het is wel mooi om te zien dat hij de ongelukkige begeleidt naar de ijsblokjes. Ik concludeer: het was per ongeluk.
En dan Hans. Ondanks zijn afgestempelde pensioen is hij veel op reis. Hij heeft geen tijd meer om dit te lezen dus kan ik even uitpakken. Zelf was-ie wel tevreden met z'n passes, maar achterin ging het goed mis. Twee doelpunten van oranje komen op zijn beoordelingsformulier. Da's jammer want het is een fijne jongen. Maar op het moment van De Afrekening weten we hem te vinden. Tot die tijd genieten we nog van zijn sfeermakers. Een grap tijdens het spel of een mop bij de koffie, waarbij hij de sfeer altijd goed weet te raken. Nu noemde hij een filmpje van joetjoep: http://www.youtube.com/watch?v=FM90lwrz4Og
En zo is het, wij mannen helpen elkaar een handje om het leven aangenaam te maken. Zondagochtend staat daarom bij ons allen met uitroepteken in de agenda. Ook als er de vorige avond één sambuca te veel is afgefakkeld. Zoals bij Arjan, die overigens woensdag jarig is. Ik concludeer: aanstaande zondag is er weer taart.
Gerrit Geuvers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten