maandag 26 november 2012

DNA spoorloos


Afgelopen week was het de week van het DNA. Een moord in het Friese platteland heeft eindelijk een serieuze verdachte opgeleverd met een 100%-match. De verdachte, boer Krelis, had slijm afgestaan omdat hij nooit had verwacht dat zo'n onderzoek zou werken. Nu zit-ie vast.

De opluchting bij de trimheren was groot. Ons DNA is de afgelopen jaren breed verspreid over het land (en zelfs de hele aardbol), maar gelukkig niet in het Friese weiland.
... lichaamssappen blijven binnen.
De maatregel dat we sinds een paar jaar mogen we niet meer spugen op het veld heeft daaraan bijgedragen. Maar de zorgen waren het zweet: zo'n lichaamsvloeistof dat bij de trimheren rijkelijk vloeit. Andere lichaamssappen blijven op zondagochtend gewoonlijk binnen.

Kopgoal
Afgelopen zondag vloeide er weinig zweet. De wind speelde ons parten. Blauw moest tegen de wind in en gaf zich over aan het mooie verdedigingswerk. Dat kostte Roel een tik tegen de knie en mij een dikke hand. Door de wind kon oranje de lange haal en de lange spits koesteren. Ed maakte echter geen kopgoal, maar wel drie strakke schuivers. De wind kende bij vlagen kracht 9. Eenvoudig rekenwerk leert dat daarmee het numerieke overwicht van oranje 18 tegen 10 was. En dan nog maar met 5-1 winnen. Ik vind het weinig.
Andre spreekt de trainsters toe
Arjen en ik spaarden de krachten voor de 15 km Montferlandrun van aanstaande zondag. Andre ten Berge spaarde zich zelfs voor de 7,5 km. Anyway: er is dus zondag geen taart van mij. Maar Pieter is dan ook jarig geweest. Ik hou het erop dat hij een doos bij zich heeft.

Daderprofiel
Dit keer waren de dames met overheerlijke koeken de aanstichters van een feestelijke derde helft. Dat werd nog meer luister bij gezet door een ware stand up speech van AndrĂ© vd A. Ik had dit talent niet achter hem gezocht. Maar met een lange aanloop was de clou fantastisch. Het enige dat ontbreekt is bewijs. Het daderprofiel was dunnetjes en DNA was er ook al niet. En toch wilde Hans eroverheen. Maar dat raadde hijzelf weer af vanwege gevaar voor besmetting met Alzheimer. Dacht ik.

Paramilitaire snor
Wat ik nog wel herinner was zijn paramilitaire aanpak van de training. Hans signaleerde gelummel in de gelederen (19 man) en nam de leiding. Die zit ergens in zijn heupen, die hij soepel in rondjes beweegt. Hans heeft de uitstraling van een militair officier in ruste. De stem, de snor, de senioriteit. Het opvolgen van zijn vreemde oefeningen gingen erg ver. Maar er zijn geen bewegende beelden van en, tot overmaat van ramp, het DNA is weggewaaid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten